CD&V Beernem duwt mee aan de kar voor Chiro Oostveld

maandag, 29 mei, 2017
CD&V Beernem duwt mee aan de kar voor Chiro Oostveld

De coalitiepartners CD&V en N-VA namen samen de goede beslissing om de lokalen van Chiro Oostveld uit te breiden en te vernieuwen aan het parochiaal centrum.

CD&V staat 100% achter die beslissing om de uitbreiding van de lokalen te voorzien aan het parochiaal centrum en heeft dit voorstel altijd verdedigd.

In de gemeenteraad deed toenmalig gemeenteraadslid Ruben Strobbe (CD&V) een opmerkelijke tussenkomst om in navolging van Scouts Beernem en Chiro St.-Joris ook de nodige aandacht te besteden aan de gebrekkige huisvesting van Chiro Oostveld.

Schepen Jef Vansteenhuyse (N-VA) deed mooi voorbereidend werk om het dossier te activeren. Jeugdschepen Gijs Degrande (N-VA) was de belangrijke schakel tussen de Chiro, jeugddienst en jeugdraad.

Maar vooral burgemeester, oud-Veltenaar en oud-chiroleider Johan De Rycke (CD&V) trok het dossier naar zich toe en schoof 6 duidelijke redenen naar voor om te kiezen voor de site van het parochiaal centrum.

Gemeenteraadslid, Veltenaar en oud-chiroleider David Standaert (CD&V) heeft het voorstel mee bemiddeld bij de Chiro.

1. Chiro Oostveld heeft sedert jaren een schitterende werking opgebouwd en telt opvallend veel leden. De chiroleiding zelf, de vzw Parochiaal centrum, Oostveld Leeft, de buurt en het overgrote deel van de Oostveldse bevolking spreken zich uit voor het behoud van de chirolokalen op de bestaande locatie.
  2. Het funerarium wordt door CD&V als ongeschikt beoordeeld om er chirolokalen onder te brengen. En dit zowel wat betreft de grootte van de gebouwen, de stedenbouwkundige en juridische beperkingen, de ligging bij woningen en appartementen, als het draagvlak bij de bevolking van Oostveld.
  3. Er bestaat een nieuwe wetgeving voor zonevreemde bestaande jeugdlokalen, waardoor met de uitbreiding , nl herbouw gelijkvloers met nieuw dakverdiep, het doortrekken van het bestaand dakverdiep én het vernieuwen van het sanitair een veel groter vloeroppervlak kan bereikt worden dan de bestaande jeugdlokalen en de beperkte mogelijkheden in het funerarium.
  4. Het decanaat is eigenaar van het parochiaal centrum en is bereid om de nodige grond voor de chirolokalen voor 40 jaar in erfpacht te geven aan de gemeente, wat betekent dat gemeente eigenaar wordt van dit gebouw voor die periode.
  5. Palend aan de huidige speelkoer van de parochiezaal vonden we dankzij enthousiaste buren met een hart voor de Chiro extra 1250 m² buitenspeelruimte, exclusief te gebruiken door de Chiro.
  6. De totale kostprijs voor de uitbreiding en het vernieuwen van de bestaande chirolokalen is beduidend lager dan de kostprijs voor aanpak van het funerarium

CD&V is blij dat er een oplossing is voor Chiro Oostveld! Vooral de lokalen in de voormalige fietsenberging en het sanitair blok zijn aan vernieuwing toe. Ook de extra buitenruimte is een serieuze opsteker voor de bloeiende jeugdvereniging.