Dag van de Schoonmaker: Ruben Strobbe zet het werk van de Poetsdienst en Proper & Net in de kijker

dinsdag, 20 juni, 2017
Dag van de Schoonmaak 2017

20 juni is de 'Dag van de Schoonmaak', de dag waarop we de schoonmaaksters en poetsers extra bedanken voor hun inzet. Een zwaar beroep dat soms wordt ondergewaardeerd!

Als OCMW-voorzitter en Schepen van Sociale Zaken & tewerkstelling dank ik graag de 37 poetsdames in dienst van het OCMW-Sociaal Huis Beernem en wil ik graag even hun inzet toelichten. De poetsdames bedienen 243 gezinnen + 27 klanten van Beschut Wonen op Beernems grondgebied.
De Poetsdienst richt zich op 65-plussers en personen jonger dan 65 jaar met een zorgvraag (bv. na hospitalisatie). Oorspronkelijk gestart als tewerkstellingsproject konden in Beernem ook tweeverdieners beroep doen op de poetsdienst, maar dit is nu uitdovend. De service organiseert zich nu steeds meer als een omkadering in de zorg, om onze oudere klanten/inwoners te ondersteunen bij het o.a. langer thuis kunnen wonen.
Deze dienst heeft ook zijn prijs en draait in 2016 €85.000 verlies, maar we profileren ons met de focus op zorg als "anders" dan een commercieel dienstenchequebedrijf.
De nood is aanwezig bij onze inwoners:
Er is een wachtlijst in onze gemeente van 20 zorgbehoevende klanten die om onmiddellijke hulp vragen. Waarvan 5 klanten zelfs hoogdringend op zoek zijn naar een poetsvrouw.
En dat de dames hun job graag uitoefenen bewijst het jaarlijks dalend aantal uren ziekteverzuim.

Zeker niet te vergeten: Langs wegen en in parken ruimden in 2016 twee klusjesmannen van Proper & Net en Veldzicht 37,28 ton afval (vuilbakjes, sluikstorten en opgeruimd zwerfafval).

Uiteraard ook dank aan de coördinator Bram Allemeersch voor het dagelijks leiden & coachen van de poetsdienst en Proper & Net en zijn beschikbaarheid als contactpersoon naar onze klanten/inwoners.

Ruben Strobbe
Voorzitter OCMW Beernem