Beernem is dit jaar de bijenvriendelijkste gemeente van Vlaanderen. Week van de Bij, een initiatief van het Departement Omgeving, ging voor de derde maal op zoek naar de ‘Bijenvriendelijkste gemeente’ De wedstrijd kadert in de ‘Groene Lente’ van de Vereniging voor Openbaar Groen.

De 35 deelnemende gemeenten kregen afgelopen zomer allemaal het bezoek van een jury. Bij de beoordeling werd er rekening gehouden met de bewuste keuze voor bijenvriendelijk groenbeheer (later snoeien, maaien), het aanplanten van extra  bomen, struiken en kruiden voor bijen en de communicatie om dit positief en zichtbaar in de kijker te zetten. Ook het ondertekenen van het bijencharter, de opmaak van een bijenplan en speciale extra inspanningen werden in rekening gebracht.

Schepen van milieu Claudio Saelens (CD&V) is dan ook bijzonder tevreden met deze erkenning:

“Het is vooral de verdienste van de Bijenwerkgroep Beernem dat we deze prijs in de wacht slepen. In de Bijenwerkgroep zitten vertegenwoordigers van VELT Beernem, Tuinhier Beernem, het Regionaal Landschap Houtland, de milieuadviesraad en de gemeente zelf. Je ziet dat samenwerking loont en dat je veel meer kunt bereiken in groep dan individueel. Dit jaar werd de bijenvriendelijke groenbuffer rond het industriepark aangelegd, hadden we cursus “oog in oog met wilde bijen, werden de eerste bijenhotels geplaats en werd onze fotowedstrijd “neem eens een bijfie” gelanceerd.

Particulieren die zich engageren om hun tuin bijenvriendelijk in te richten, kunnen nog steeds terecht bij de gemeente voor een bijenbordje dat ze kunnen plaatsen in hun voortuin. In 2018 hebben we nog meer plannen: willen we gaan voor het bijenvriendelijk inrichten van de spoorwegbermen tussen het station van Beernem en Oostkamp, denken we aan een fietsroute die ons brengt langsheen bijenvriendelijk ingrepen op ons grondgebied.

Vanuit de bijenwerkgroep wil ik alle inwoners en organisaties bedanken voor hun bijdrage aan #bijbeernem.”