Het dossier van de heraanleg van het stationsplein werd besproken in de gemeenteraad. De gemeenteraad was unaniem een stelde twee strikte voorwaarden. Er moet een fietstunnel komen onder het spoor en de parkings moeten gratis zijn.

Volgens schepen Claudio Saelens bevoegd voor ruimtelijk ordening (CD&V) werden tijdens het openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag voor de herinrichting van het stationsplein zeven bezwaarschiften ingediend. Deze hadden allen betrekking op het ontbreken van een fietstunnel onder het spoor. Een gecombineerde tunnel die gebruikt wordt om de sporen te bereiken en als fietstunnel is volgens Infrabel niet mogelijk gezien een koninklijk besluit dit verbiedt.   Het college bracht reeds een advies uit in zitting van 20 augustus 2018. Als voorwaarde werd gesteld dat moet worden onderzocht waar een fietstunnel kan voorzien worden.

Schepen voor mobiliteit Jos Sypré (CD&V) is heel duidelijk. “De bestaande brug is veel te stijl en biedt geen comfort voor de fietser. Het de taak van Infrabel om mee te denken en om bij de huidige uitvoering van de werken ook een fietstunnel aan te leggen. Zoals reeds eerder gesteld is hier volgens ons voldoende plaats aan de westzijde van de brug. Het gaat hier namelijk om een zeer belangrijke verkeersas waarbij de verkeersveiligheid en het rijcomfort voor de fietsers moeten gegarandeerd worden.”

De gemeenteraad stelde de voorwaarde dat de verschillende betrokken partijen in dit dossier, (de gemeente, het Vlaams Gewest en Infrabel) moeten overleg plegen en onderzoeken waar een fietstunnel kan komen. Daarnaast stelt de gemeenteraad dat de parkings die aangelegd worden, gratis moeten zijn voor de reizigers.