In de gemeenteraad van oktober pleitte raadslid Martine De Roo (CD&V) om meer inspanningen te leveren rond energiebesparende maatregelen voor de gemeentelijk gebouwen en verwees daarvoor naar een voorbeeld project van de gemeente Kuurne dat recent in de media kwam.

“Het is positief dat Beernem samen met Coopstroom een subsidie aanvraag heeft ingediend rond elektrische voertuigen, autodelen en de plaatsing van zonnepanelen op het dak van de bibliotheek. Maar om de CO2-reductie te behalen zullen er nog meer inspanningen nodig zijn. Op het dak van sporthal Den Akker liggen er sinds 2011 zonnepanelen. Recent nam de gemeente Kuurne de beslissing om op zoek te gaan naar een partner voor de installatie en financiering van zonnepanelen op al hun gemeentelijke gebouwen. Dit is niet alleen goed voor het milieu maar heeft ook een positieve invloed op de gemeentekas.  Ook in Beernem hebben we heel wat gemeentelijke gebouwen die in aanmerking zouden kunnen komen voor zonnepanelen. Kan er een gelijkaardig project opgestart worden in onze gemeente?” Aldus Martine De Roo.

Volgens schepen voor milieu Claudio Saelens (CD&V) blijkt uit het energiezorgplan van de gemeentelijke gebouwen opgemaakt door Eandis dat onze gebouwen vrij energiezuinig zijn ten opzicht van veel andere gemeentes,  maar dat de plaatsing van zonnepanelen een bijkomende investering is die zich het vlugst terug verdiend.

“We zijn in ieder geval aan onszelf verplicht om het project van Kuurne te onderzoeken en te bekijken of dit voor onze gemeente haalbaar is. Uit het bestek leer ik dat al hun gebouwen er in opgenomen waren en dat de inschrijvers zelf moesten onderzoeken welke gebouwen in aanmerking kwamen en was er ook een verplichting om burgers de kans te bieden mee te laten participeren. Sinds de ondertekening van het burgemeestersconvenant zorgen we er voor dat we op vlak van energiezuinigheid strengere normen behalen dan wat wettelijk verplicht is. Zo moeten we een E-peil behalen van maximum 80 voor het nieuwe scoutslokaal in het Bargepark, en zal het behaalde E-peil daar zelfs onder de 55 duiken door de plaatsing van een warmtepomp en zonnepanelen.” aldus de schepen.