Door het coronavirus worden nog steeds heel wat activiteiten geannuleerd of uitgesteld. Het doel van de Buitenspeelmaand is het promoten van buitenspelen. We willen de kinderen en jongeren aanmoedigen om buiten te spelen en te sporten. Trek er op uit naar het speelpleintje, de speelstraat, het speelbos … Immers grote bijeenkomsten op centrale plekken kunnen we momenteel nog niet aanbieden. Daarom gooien we het dit jaar over een andere boeg en organiseren we kleinschalige buurtspeelkriebels en wandel- en speelroutes doorheen de gemeente.

“Dit jaar is er geen traditionele Buitenspeeldag in Beernem. In de plaats daarvan willen we de kinderen en jongeren de hele maand mei uitdagen om meer buiten te spelen.”
Ruben Strobbe, Schepen van Jeugd

De Beernemse jeugddienst bracht extra speelimpulsen aan over gans de gemeente. Ontdek de mooie uitgestippelde gezinswandel- en speelroutes die je leiden langs onze gemeentelijke speelpleintjes, toffe speelkriebels met doe-opdrachten zoals hinkelen, twister en andere speel-impulsen. Ook De Nieuwe Speelkaart is ter beschikking, daarin worden alle speelpleinen, speelbossen en skatepark werden overzichtelijk in kaart gebracht.

Daarnaast daagt de jeugddienst de kinderen uit om hun straat om te toveren tot "de kleurrijkste straat van Beernem".

Schepen van jeugd Ruben Strobbe met de nieuwe speelkaart     Speelkriebels

Programma Buitenspeelmaand:

1.      Gezinswandelingen met doe-opdrachten

Wil je de benen eens strekken? Neem dan het hele gezin mee op wandeling! We stippelden in Beernem, Oedelem en Sint-Joris wandelroutes uit van maximaal vier kilometer. Volg de pijltjes: langs het pad kun je speelse doe-opdrachten voor jong en oud terugvinden. De routes passeren ook langs enkele speelpleintjes, ideaal om even halt te houden!

Je kunt de drie routes terugvinden op de Facebookpagina van Jeugddienst Beernem en op www.beernem.be/jeugd.

2.      Kleur je straat

Speel buiten en geef Beernem kleur! De Jeugddienst heeft enkele dozen stoepkrijt om weg te geven, op voorwaarde dat je ze gebruikt om jullie stoep mooi kleurrijk te maken.

Je kunt je doosje reserveren door te mailen naar jeugddienst@beernem.be. Na bevestiging van de Jeugddienst kun je je stoepkrijt vanaf 3 mei ophalen in de bib. De actie loopt tot eind mei of zolang de voorraad strekt.

Post je krijt-kunstwerkjes op sociale media met de hashtag #igbeernem en laat ons mee genieten van je mooie tekeningen. Wie weet kom je zelfs in het Open Blad van juni terecht?

3.      Speelkriebels

In de maand mei dagen we kinderen uit om buiten doorheen de hele gemeente, niet alleen op de speelpleintjes. Er werden op verschillende plaatsen speelimpulsen geverfd in doodlopende straten, op pleinen of op voetpaden.  Gezinnen kunnen er hinkelen, twister spelen, een parcours volgen, …

4.      De Vernieuwde speelkaart

Waar kun je allemaal terecht om te spelen? Je vindt het antwoord op onze nieuwe speelkaart. Daarop staan alle speelpleinen, speelbossen, skateparken en andere speellocaties aangeduid. Je vindt de speelkaart op de volgende bladzijden: knip ‘m gerust uit, zo weet je altijd waar je kunt gaan spelen!

==> Meer info: Jeugddienst, jeugddienst@beernem.be, 050 28 91 34

• Jeugd