Waterzuivering is één van de speerpunten van het huidige bestuur. Maar liefst 1/3de van het investeringsbudget of 10.660.000 euro gaat naar waterzuivering. Binnenkort worden ook nog eens 40 individuele zuiveringsinstallaties geplaatst bij landelijke woningen.

Volgens schepen Claudio Saelens (CD&V) – bevoegd voor integraal waterbeheer – komt in landelijke gebieden waar woningen verspreid staan geen riolering. Daar worden IBA’s of Individuele behandelingsinstallaties voor afvalwater geplaatst. Uniek is dat Beernem die kosten helemaal op zich neemt. Het gaat vlug om een 8.000 euro per installatie.

In totaal moeten er 432 IBA’s geplaatst worden, vult schepen van milieu Jan Vanassche (Groen) aan. Tot op heden zijn er een 130 tal IBA’s  geplaatst. Kwetsbare gebieden op het vlak van milieu, komen het eerst aan bod.

Binnenkort worden 40 bijkomende installaties geplaatst. De installaties komen in de omgeving van de Beelkens, Hulstlo, Noendreef, Torenweg, Miseriestraat, en dan nog enkele in het Blommeke en de Danegemstaat. De bewoners zullen binnenkort gecontacteerd worden.