CD&V Beernem wenst te reageren op de communicatie van N-VA Beernem rond de hinderpremie voor ondernemers bij de wegenwerken in Sint-Joris.

N-VA Beernem laat uitschijnen dat heel wat ondernemers uit de dorpskern van Sint-Joris en uit het industriepark recht hebben op een hinderpremie en beschuldigt de gemeentelijke diensten van bepaalde brieven niet te versturen aan de getroffen handelaars.

Door het bewust verspreiden van foutieve communicatie worden onze ondernemers herleid tot de politieke speelbal van N-VA Beernem. Ze verdienen dit niet. De boodschap van N-VA Beernem in hun vraag op de gemeenteraad en op sociale media (door raadslid Vandenbrande) bevat immers verschillende onwaarheden:

1. De te volgen procedure die vanuit N-VA Beernem wordt voorgesteld is compleet fout. Het is niet de gemeente die brieven moet versturen aan de getroffen ondernemers, maar VLAIO (het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen). De taak van de gemeente bestaat er enkel uit om de werfzone aan te duiden op een online platform. Dit gebeurde. Op basis van die informatie bepaalt VLAIO welke ondernemingen in aanmerking kunnen komen voor een hinderpremie.
  2. N-VA Beernem weet heel goed dat enkel handelaars die in de werfzone of hinderzone liggen een dergelijk schrijven kunnen krijgen. Dat blijkt zelfs uit hun schriftelijke vraag die ze hebben ingediend op de gemeenteraad. De getroffen handelaars moeten in de werfzone liggen of compleet onbereikbaar zijn door de werken. De handelaars in Sint-Joris of uit het industriepark, waarvan sprake is in hun communicatie, liggen niet in deze zone.
  3. De brieven werden weldegelijk verstuurd vanuit VLAIO, dit werd nagekeken door de gemeentelijke diensten.
  4. Het is triest te moeten vaststellen dat een partij eerst bij de dienst lokale economie informeert naar de procedure en dat nadien, dezelfde dag op sociale media een foutieve procedure wordt verkondigd en dat vervolgens beschuldigend wordt verwezen naar het gemeentebestuur.

Dit is niet de manier waarop CD&V Beernem aan politiek wil doen. Wij hanteren andere waarden en normen. Het laten uitschijnen dat bepaalde bedrijven recht hebben op een premie terwijl dit het geval niet is en het verwijzen naar een foute procedure kan niet door de beugel.