Ambulante handel is nu ook toegelaten in Beernem

Voortaan gelden soepelere regels in Beernem voor ambulante handel zoals een kaasboer, viskraam, groenten- en fruitkraam of een pizzakraam.

“Dit is een goede stap vooruit in het leefbaar houden van onze dorpskernen. Hiermee brengen we de handel terug naar onze pleinen en kernen.” zegt schepen Ruben Strobbe (CD&V), bevoegd voor lokale economie en ondernemen.

Tot voor kort was ambulante handel in Beernem enkel toegelaten op de wekelijkse vrijdagmarkt op de parking van OC De Kleine Beer.
Maar nieuw is dat de gemeente  nu ook ambulante handel toelaat op vaste locaties!
(uitgezonderd op vrijdagvoormiddag, ter bescherming van de vrijdagmarkt)

Nieuwe vaste locaties:

• Het Kerkplein nabij Oedelem Markt,
  • het Pelderijnplein in de kern van Sint-Joris,
  • het Gemeenteplein in Beernem.
  • Daarnaast is het ook mogelijk om toelating te verkrijgen op private plaatsen langs de openbare weg of op commerciële parkings.

Voor gemeenteraadslid Kurt Vanneste (CD&V) gaan ambulante handel en lokale detailhandel goed samen in een landelijke gemeente:

"Markt en lokale (ambulante) handel spelen een belangrijke economische rol in de gemeente. Naast dynamiek, zorgen ze met de ontmoetingsfunctie voor een grote sociale meerwaarde! Het is een eeuwenoud recept, dat in een nieuw jasje wordt gestoken. Dat is maar goed ook, want het hele markt- en handelsgebeuren is onderhevig aan toenemende creativiteit, eigen initiatieven, wijzigende noden van de klanten ... daarom is het goed dat er maatwerk en een vergunningskader wordt geboden met deze nieuwe regelgeving." zegt  Kurt Vanneste.

Creatieve ondernemers

Naar aanleiding van de corona-maatregelen zijn ondernemers inventief en ontving het gemeentebestuur van Beernem steeds meer aanvragen voor ambulante handel op openbaar domein en privé-eigendom.
"We zijn niet tegen, want winkelen in de buitenlucht is veilig. Maar we willen wel wildgroei voorkomen en de consument beschermen. Daarom hebben we dit nu gereglementeerd en wordt handel op bepaalde plaatsen en tijdstippen toegestaan. Ook handel op rondtrekkende wijze zoals een ijskar kan met toestemming van de gemeente.", vertelt Strobbe.

Met dit duidelijk kader komen we in dit corona-tijdperk ook tegemoet aan de handelaars die het nu extra moeilijk hebben.

Schepen van kermis Patricia Waerniers (CD&V):Foorreiziger Johnny Carnier uit Beernem heeft meteen de kansen gegrepen. Elke woensdagmiddag staat de forain met zijn kermisfoorkraam 'Maison Carnier 7' aan de kerk in Oedelem met heerlijke oliebollen, appelbeignets en churros. In het weekend kun je ook van het kermislekkers genieten op de parking van Tuin- en Dierenspeciaalzaak Lataire, langs de Sint-Jorisstraat.”

Een vergunning werd intussen ook afgeleverd aan Jamiez.8730 die hun pizza’s en pasta’s verkopen langs de Knesselarestraat in Oedelem en Pizza E Vino op de parking van Hoeveslagerij De Bokke in Beernem.

Voor het Gemeenteplein in Beernem en het Pelderijnplein in Sint-Joris werd ook al interesse geuit. We hopen ook snel in deze kernen meer handelsdynamiek te zien verschijnen.

Geïnteresseerde handelaars kunnen zich melden via de dienst Lokale economie of via het e-loket.

Ambulante handel nabij de Markt van Oedelem

Foto boven: Maison Carnier 7 met het kermisfoorkraam op het Kerkplein nabij Oedelem Markt.

Foto onder: Schepen Ruben Strobbe en burgemeester Jos Sypré bij foodtruck Jamiez.8730 in de Knesselarestraat Oedelem.

Schepen Ruben Strobbe en Burgemeester Jos Sypré bij Jamiez.8730 Knesselarestraat

• Economie
Lees de reacties ()